راهنمای خرید پردازنده لپ تاپ

cpu buy help

راهنمای پردازنده لپ تاپ

پردازنده لپ تاپ یا cpu یکی از مهمترین بخشهای یک کامپیوتراست. در واقع می توان گفت حکم مغز یک کامپیوتر دارد. که وظیفه پردازش فرامین واطلاعات ورودی را بر عهده دارد.

پردازنده لپ تاپ

پردازنده لپ تاپ مهمترین قطعه روی مادربرد محسوب میشود، که تمام کارهای که لپ تاپ شما انجام میدهد تحت تاثیر قدرت پردازنده است. درواقع قطعه ای کوچک اما با وظیفه بزرگ است. هرچه سرعت یک پردازنده بیشتر باشد، در واقع کاربرمیتواند کارهای هم زمان بیشتری را با استفاده از لپ تاپ انجام دهد. اما متاسفانه قدرت یک پردازنده با پولی که پرداخت میکنید نسبت مستقیم دارد. هر چه قدرت پردازنده لپ تاپ بیشتر باشد قیمت آن نیز بالاتر است. اما این جای نگرانی نیست، چون تمام کاربران به بیشترین قدرت سخت افزاری نیازی ندارند. و تولید کنندها هم محصولات خود را با نیاز اقشار مختلف طبیق می دهند. چیزی که اینجا جای سوال است، این است که چه پردازنده ای مناسب نیاز من است. دراین مقاله سعی بر آن داریم که با بیانی ساده بتوانیم در جواب این سوال شما را راهنمایی کنیم.

پردازنده لپ تاپ

پردازنده لپ تاپ

سوالی که باید از خودتان بپرسید این است، که قصد دارید از لپ تاپ تان برای انجام کارهایی که نیاز به پردازش بالا دارند استفاده کنید. یا نه فقط برای کارهای روزمره که نیاز به پردازش چندان بالایی هم ندارد؟

اولین قدم انتخاب سازنده یا برند پردازنده لپ تاپ :

دو کمپانی بزرگ در حوزه ی پردازنده لپ تاپ وجود دارند. که به طور رقابتی محصولات خود را تولید و عرضه می کنند.  دو کمپانی INTEL و AMD که امروزه تمامی پردازنده هایی را که شما استفاده می کنید، را تولید می کنند.تکنولوژی ساخت این پردازنده ها به قدری پیشرفت کرده است. که به طور یقین نمی توان گفت که کدامیک بر دیگری برتری دارد. هر کدام دارای ویژگی هایی هستند که در جای خود کامل و همچنین دارای نقاط ضعف در مقایسه با یکدیگرند. کمپانی AMD  با نسل دوم سری ریزن حسابی سرو صدا به پا کرده. و کمپانی Intel هم با معرفی Core i9 برای لپ تاپ بر محبوبیت خود افزوده است.

پردازنده لپ تاپ

پردازنده لپ تاپ

قدم دوم تعداد هسته ها و رشته ها:

راهنمای خرید پردازنده لپ تاپ

قدیمترها که تنها پردازنده تک هسته ای داشتیم، تمام قدرت یک پردازنده با استناد به فرکانس آن سنجیده می شود. با قطعیت یک پردازنده ی ۳ گیگا هرتز از پردازنده ی ۲٫۸ گیگا هرتز سریعتر بود. اما به مرور زمان مفهوم هسته های پردازشی مطرح شد، و پردازنده های چند هسته ای به بازار آمدند. با چند هسته ای شدن پردازنده ها ، وظایف بین واحد پردازشی به صورت موازی تقسیم می شود. و سرعت عملکرد بالا می رود. کمپانی AMD  اصرار بیشتری به اضافه کردن تعداد هسته ها داشته است. وکمپانی اینتل بر بهینه کردن نوع اجرای دستورالعمل ها تمرکز کرده است. البته کمپانی اینتل عملکرد بهتری در این زمینه دارد.

همیشه در کنار تعداد هسته ها کمیت دیگری به نام رشته نیز مطرح است. رشته ها در واقع مجموعه ای از دستورالعمل ها هستند که به سمت پردازنده ها فرستاده می شود. در پردازنده های اینتل به دلیل داشتن ویژگی Hyper Threading  توسط هرهسته، چندین رشته را به صورت همزمان پردازش میکنند. این فناوری باعث میشود تنها هسته های مورد نیاز فعال شوند، و بقیه ی هسته ها خاموش باقی بمانند . توان پردازشی یک پردازنده ی مجهز به این فناوری معمولا دو برابر توان پردازنده ی معمولی فاقد این قابلیت است. به این ترتیب در مصرف برق هم به میزان قابل توجهی صرفه جویی می شود. کمپانی AMD  فناوری مشابهی به نام Simultaneous Multi Threading را در محصولات خود به کار گرفته است. ولی از نظر عملکرد به پای HT اینتل نمی رسد.

قدو سوم ضریب مولتی پلایر و اورکلاک :

سرعت فرکانس یک پردازنده لپ تاپ معادل است. با حاصلضرب فرکانس پایه (BCLK)  که معمولا ۱۰۰ مگا هرتز است، در یک ضریب که به عنوان ضریب مولتی پلایر شناخته  میشود. در دنیای لپ تاپ مفهومی به نام(OVER CLOCK) وجود دارد. که با تغییرات در مشخصات فنی سخت افزارها عملکرد لپ تاپ را بهبود می دهد. یکی از راه های اورکلاک کردن لپ تاپ دستکاری در فرکانس پایه و مولتی پلایر پردازنده است.

معمولا در پردازنده های ارزان ضریب مولتی پلایر توسط سازنده قفل می شود، و نمی توان تغییری در آن به وجود آورد. اگر بخواهید این پردازنده ها به قدرت بیشتری دست پیدا کنند. فقط می توان اندکی البته کمتر از ۱۰ مگاهرتز در فرکانس پایه ایجاد کرد. اما در مدل هایی که مولتی پلایر باز دارند، می توانید هم فرکانس پایه و هم ضریب مولتی پلایر را تغییر دهید. در تولیدات اینتل مدل هایی که کدشان به K  ختم می شود دارای مولتی پلایر بازهستد.  در تولیدات AMD  حرف X  نشان دهنده ی ضریب باز است.

قدم چهارم فناوری ساخت پردازنده چیست؟

پردازنده لپ تاپ

پردازنده لپ تاپ

درون پردازنده ها از ترانزیستورها و اتصالات منطقی آن ها با یکدیگر تشکیل شده اند. این ترانزیستورها هستند که با روشن و خاموش شدن  خود عملکرد پردازنده لپ تاپ را میسر می کنند. هر چه تعداد این ترانزیستورها بیشتر باشد پردازنده قوی تر است. اما سازنده گان پردازنده  هرگز به سمت بزرگ کردن حجم فیزیکی پردازنده ها نمی روند. بلکه سعی دارند با کوچک کردن ترانزیستورها، تعداد بیشتری از آن ها را در درون بسته بندی فعلی بگنجانند. تولید کننده های پردازنده ابعاد ترانزیستورها را نانومتری کره اند و سعی دارند نانومتر کمتری را ارائه دهند. در ابتدا کمپانی اینتل در این زمینه پیشتاز بود. اما پس از مدت ها AMD  با ارائه پردازنده های سری RAYZEN خود علم کرد. اکنون هر دو شرکت در آخرین تلاش خود به فناوری ۱۴ نانومتری دست پیدا کرده اند.

قدم پنجم عملکرد و قدرت کدام بهتر است:

پردازنده لپ تاپ

پردازنده لپ تاپ را با واحد گیگا هرتز می سنجند. مثلا می گویند فرکانس این پردازنده ۳ گیگا هرتز است. در پردازنده هایی که شرایط مشابهی  داشته باشند، آن که فرکانس بالاتری دارد سریع تر است. فرکانس و تعداد هسته ها برآورد خوبی از قدرت پردازنده ها در اختیار شما قرار می دهند. از آن جایی که هر هسته را در حکم یک پردازنده ی مجزا با فرکانس اعلام شده فرض می شود. می توان گفت یک پردازنده چهار هسته ای با فرکانس ۳ گیگا هرتزی از یک پردازنده ی دو هسته ای ۳٫۳ گیگا هرتزی سریع تر است.

اگر به دنبال بهترین عملکرد پردازشی هستید. و زیاد شدن قیمت های نهای برایتان مهم نیست، بهترین انتخاب یکی از محصولات اینتل است. پردازنده های اینتل تحت هر شرایطی عملکرد پایدار و قابل اعتمادی دارند . مهم تر این که برق کمتری هم مصرف می کنند.

اما از قدیم تا اکنون پردازنده های AMD  به خاطر عملکرد گرافیکی خوبشان معروف هستند. افردای که می خواهند لپ تاپ ارزان تهیه کنند .و دوست ندارند برای یک کارت گرافیک هزینه ی بالایی بپردازند، پردازنده های AMD  را پیشنهاد می کنیم. 

کانال تلگرام

لپ تاپ استوک ZBOOK 17

ارسال دیدگاه